تبلیغات
دیسنا : خبرنامه تخصصی آنتی ویروس ها - نابودی بازار آنتی ویروس ایران، هدف کسپرسکی ( گزارش )
 
دیسنا : خبرنامه تخصصی آنتی ویروس ها
امنیت، هدیه ما به شماست.
                                                        
درباره وبلاگ

دیسنا : خبرنامه تخصصی آنتی ویروس ها

ارائه آخرین اخبار ، اطلاعات و آموزش در حوزه آنتی ویروس ها

Durantash Information Security News Agency

www.DISNA.ir

مدیر وبلاگ : دیسنا www.DISNA.ir
برچسبها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


در این یادداشت قصد داریم بخشی از سیاست های بازاریابی، تبلیغات و فروش شرکت روسی کسپرسکی را در ایران مرور کنیم.

با نیم نگاهی به روند فعالیت های تبلیغاتی و رسانه ای کسپرسکی و نمایندگانش در ایران ، به یک نتیجه جالب رسیدیم.

بررسی سوابق و تاریخچه فعالیت های کسپرسکی در بازار ایران نشان میدهد هدف این شرکت روسی چیزی نیست بجزء نابودی بازار و کسب و کار آنتی ویروس در ایران و ایجاد فضای ناامن سایبری نیست.
بازار ایران اهمیت فوق العاده ای برای شرکت روسی کسپرسکی دارد، زیرا تنها در بازار ایران موفق به فروش محصولاتش شده.

این در حالی است که در کشورهای دیگر ، با حضور مستقیم غول های امنیت سایبری و برندهای مطرح و بسیار معتبری مانند سایمنتک ( Symantec )، مکافی ( McAfee )، ترندمیکرو ( Trend Micro , PC-Cillin ) که بخش بزرگی از بازار را در اختیار خود دارند و بازیگران دیگری مانند سوفوس ( Sophos )، وبروت ( Webroot ) و AVG و Avast ، این شرکت روسی  شانس چندانی برای حضور در لیست انتخاب خریداران نداشته و نخواهد داشت.

مخصوصآ که باید بجزء حضور رقبای بسیار قدرتمندی که نام بردیم به مواردی مانند اتهام ارتباط کسپرسکی با دولت روسیه و جاسوسی نیز اضافه کنیم که طبیعتآ باعث شده تا وضعیت این شرکت بسیار سخت تر شود.

( آغاز تلاش کسپرسکی برای بی اعتبار کردن بازار فروشگاهی )

چند سال پیش وقتی شرکت دورانتاش به چندین فروشگاه نرم افزاری و کامپیوتری در تهران، بسته های آنتی ویروس داد . تقریبآ همزمان شد با مصاحبه تارک کوزباری، مدیر وقت دفتر خاورمیانه کسپرسکی که اعلام کرد که سیاست جدید این شرکت، توسعه فروش آنلاین است.

به فاصله کمی بعد از آن مصاحبه، شرکت کسپرسکی با توزیع کارت لایسنس های "اسکرتچ شده" 200 روزه ( به جای کارت های 365 روزه )، از نمایندگان و مشتریانش کلاهبرداری کرد.

در جریان توزیع کارت لایسنس های 200 روزه که بعدها هم دفتر روابط عمومی کسپرسکی ( که با نام های دیده بان آی تی، افتانا و بانکینا نیز شناخته می شود ) به آن اعتراف کرد، این شرکت روسی، هزاران دلار از نمایندگان و خریداران آنتی ویروس های خانگی کسپرسکی ، کلاهبرداری کرد.

کسپرسکی این نقشه را کشید تا بازار فروشگاهی آنتی ویروس در ایران نتواند آنتی ویروس های برندهای مطرح و پیشرو که در حال ورود به ویترین فروشگاه ها بود را عرضه و معرفی کنند و کاربران نسبت به بازار فروشگاهی بی اعتماد شوند.

در واقع این شرکت روسی به شدت نگران این مسئله بود و هنوز هم هست که مشتریانش در مراجعه به فروشگاه ها چشمشان با برندهای لیدر و محصولات باکیفیت و معتبر آنتی ویروس آشنا شود.

( طبیعتآ وقتی مشتری بتواند با 50 میلیون مرسدس بنز بخرد. حتی با 30-40 میلیون هم حاضر به خرید پراید نمی شود. )

کسپرسکی نقشه مشابهی برای شرکت های ایرانی که تعداد کاربر و مشترک بسیار زیادی دارند کشید از جمله شرکت های فعال در حوزه ارائه سرویس های اینترنتی ( ISP , FCP , Servco )

شرکتهای اینترنتی به دلیل داشتن کاربر زیاد، بستر مناسبی برای معرفی و ارائه سرویس ها و محصولات مختلف از جمله آنتی ویروس هستند.

مخصوصآ اینکه شکل فعالیت شرکت های اینترنتی به صورتی است که با ارائه و پیشنهاد نرم افزارهای آنتی ویروس، با هدف بالا بردن امنیت کاربرانشان و ساختن تجربه اینترنت بهتر و امن ، همخوانی بسیار مناسبی دارد.

طی سالهای اخیر چندین شرکت اینترنتی، آنتی ویروس های کسپرسکی را ارائه داده اند.

شاتل، های وب ، پتیاک ، داتک و مخابرات تهران از جمله شرکتهایی هستند که مستقیمآ طی سالهای اخیر اقدام به عرضه آنتی ویروس های کسپرسکی کردند و البته همه آنها در حال حاضر با کسپرسکی قطع همکاری کردند.

در واقع تاکتیک کسپرسکی به صورت زیر است.

تبلیغات بسیار زیاد و سنگین که باعث می شود شرکتها و کاربرها فکر کنند کسپرسکی خیلی شرکت بزرگ و معتبری است.

وقتی شرکتها هنگام عرضه آنتی ویروس این شرکت با مشکل روبرو می شوند، فکر میکنن وقتی کسپرسکی با اینهمه ابهت " که البته پوشالی است"، کیفیت محصولاتش مناسب نیست. پس آنتی ویروس بقیه شرکتها در بهترین حالت همسطح کسپرسکی هستند و دیگر تمایلی به برندهای دیگر نشان نمیدهند.

البته برخی شرکتها هم تلاش کردند تا آنتی ویروس های دیگری ارائه دهند، ولی به دلیل اشتباه دوباره در انتخاب برند و شرکت تامین کننده معتبر و مناسب، مجددآ با مشکلات مختلفی روبرو شدند.


سوال : چرا در حالی که شرکتها به شدت از ارائه آنتی ویروس و مخصوصآ کسپرسکی گریزان هستند، شرکت آسیاتک اقدام به ارائه آنتی ویروس های این شرکت روسی کرد؟

پاسخ به این سوال را باید در لابی و ارتباطات قوی شرکاء و حامیان کسپرسکی دید.

شرکت پاد ( آتنا ) تامین کنننده آنتی ویروس های کسپرسکی برای شرکت آسیاتک است که پیش از این نیز تامین کننده کسپرسکی برای شرکت های وب بوده است.

مدیرعامل شرکت پاد، خانم گلمر بحری یکی از فرزندان باقر بحری است.

باقر بحری عضو هئیت مدیره شرکت آتنا و از مدیران سابق شرکت های آواژنگ، آواژنگ سیستم و سازگار ارقام و از اعضای تاثیرگزار ( نخواستیم بگیم بانفوذ ) سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران و از اشخاص با سابقه در حوزه فناوری اطلاعات ایران محسوب می شود.

بقیه داستان را خودتان میتوانید حدس بزنید.

این در حالی بود که میزان رضایت آسیاتک و مشترکانش از آنتی ویروس های وبروت ( Webroot ) که توسط شرکت دورانتاش در جریان کمپین 3 ماهه پاییز و اسفند سال 96 ، آنقدر بالا بود که شرکت آسیاتک دوباره علاقه مند به ارائه آنتی ویروس های دورانتاش به مشترکانش بود.

ولی فقط لابی و ارتباط باعث نشد تا آسیاتک راضی به عرضه کسپرسکی شود!!

دلیلی دیگری که در جریان صحبت با برخی کارشناسان و مدیران آسیاتک به آن پی بردیم، وعده ای بود که نماینده کسپرسکی به آسیاتک داده بود.

شاید تعجب کنید ولی آن وعده چیزی نبود بجزء ارائه نمایندگی انحصاری فروش آنتی ویروس های کسپرسکی به آسیاتک!!!!!

در سال 91 هم کسپرسکی با ترفندهای مشابهی شرکت شاتل را به فروش آنتی ویروس هایش قانع کرد.

کسپرسکی نام شاتل را 1 سال قبل از عرضه آنتی ویروس هایش توسط این شرکت اینترنتی در وب سایتش به عنوان نماینده درج کرد.

و البته حدود 2 ماه پس از اینکه شرکت شاتل فروش آنتی ویروس های کسپرسکی را آغاز کرد، نام شاتل را از وب سایتش حذف کرد.

// شاتل حدود 1 ماه پیش ( خرداد 1398 ) به همکاری با کسپرسکی پایان داد. //

شرکت های دیگری که اقدام به عرضه کسپرسکی کردند یا به دلیل ارتباطات و لابی قوی نمایندگان کسپرسکی بوده و یا فریب دستگاه پروپاگاندای رسانه ای قوی کسپرسکی را خوردند.

عصر ارتباط ، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، مرکز ماهر ، ایتنا ، افتانا ، دنیای اقتصاد و آی تی ایران از جمله رسانه هایی هستند که ارتباط بسیار نزدیکی با شرکت روسی کسپرسکی و نمایندگانش دارند.


کسپرسکی یکی از شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد.مدیرعامل شرکت یوجین کسپرسکی .





نوع مطلب : اخبار شرکتها، اخبار تهدیدات و ویروسها، تحلیل و بررسی، 
برچسب ها : آنتی ویروس، لایسنس، کسپرسکی، نود32، بیت دیفندر، آویرا، وبروت،
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.